Zbiornik Jeziorsko

Zbiornik Jeziorsko jest drugim co do wielkości sztucznym jeziorem w Polsce. Głównym celem budowy zapory w latach 1975-1986 była retencja. Dzisiaj zbiornik pełni również rolę rekreacyjno-wypoczynkową oraz stanowi ostoję dla ptaków. W części południowej został utworzony rezerwat ornitologiczny dla ponad 250 gatunków ptaków wodnobłotnych.

Ku przygodzie ruszyliśmy już w piątek późnym południem. Ponieważ słońce chyliło się ku zachodowi a na niebie zaczęło robić się bajecznie kolorowo postanowiliśmy zjechać nad zbiornik Przykona, gdzie spędziliśmy nockę. Zbiornik powstał przez rekultywacje wyrobisk pokopalnianych (kopalni Adamów). Przypomniały nam się wycieczki do naszych zachodnich sąsiadów m. in. nad jezioro Bärwalder See czy do Zittau. Tamtejsze zbiorniki są ładnie zagospodarowane przez co przyciągają rzesze turystów i plażowiczów.

Rano poświęciliśmy chwilę na obserwację ptaków oraz przejrzeliśmy mapy aby zaplanować trasy wokół zbiornika Jeziorsko. Materiały otrzymaliśmy na targach turystycznych. Trzeba przyznać, że wydział turystyki woj. Łódzkiego spisał się na medal. Został opracowany zestaw map tematycznych poruszających osobno zagadnienia forteczne, geoturystyczne, obiekty techniki, obiekty architektury drewnianej, szlak zamków, atrakcji przyrodniczych, szlaki rowerowe.

Naszą bazą wypadową na dwie wycieczki wokół zalewu był kemping nr 52 Rafa nad Jeziorskiem. W sąsiednim Ostrowie Warckim obiecująco pod względem karawaningowym wyglądał też port Jachtowy z dostępem do slipa i piaszczystej plaży.

Zalew ma ok 17 km długości i osiąga 3 km szerokości – w sam raz na całodniową wycieczkę rowerową. Nam pętla wokół jeziora wyszła ok 60 km. Jednak jesteśmy lekko rozczarowani. Zachodnia linia brzegowa w wielu miejscach jest niedostępna, brak dróg lokalnych, brak infrastruktury rowerowej a na DW83 panuje spory ruch. Znacznie lepiej i ciekawiej jest po stronie wschodniej.

10 thoughts on “Zbiornik Jeziorsko”

1. Rok później ale poproszę ten ślad. Chciałbym przejechać identycznie trasę (może są jeszcze jakieś alternatywy / udogodnienia?). Pozdrawiam!