Szczebrzeszyński Park Krajobrazowy

Szczebrzeszyński Park KrajobrazowySzczebrzeszyński Park Krajobrazowy

Poprzedni nasz wypad Do Szczebrzeszyna nie objął wszystkich atrakcji miasteczka. Postanowiliśmy więc powrócić. Tym razem przyjechaliśmy samochodem, który pozostawiliśmy na rynku.
Tuż obok znajduję się synagoga, którą mieliśmy okazję zwiedzić już wcześniej. Cały budynek jest przykryty pięknie zrekonstruowany polskim dachem łamanym. Obecnie mieści się tu Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury oraz punkt Informacji Turystycznej, który niestety otwarty jest do godziny 15 i poprzednio był już zamknięty. Otwarte były za to wszystkie inne pomieszczenia i bez problemu mogliśmy wszystko dokładnie obejrzeć. Wewnątrz sali głównej zachowała się oprawa Aron ha-kodesz. Cała sala główna posiada sklepienie klasztorne z lunetami. Ściany dawniej były zdobione pięknymi polichromiami i sztukateriami, na ścianie zachodniej i północnej zachowały się symbole lewitów czyli dzban i misa, a na południowej menora oraz owoc granatu – symbol Ziemi Obiecanej. Zachował się również szeroki ozdobny pas z pilastrowymi wnękami arkadowymi poniżej okien, zwieńczony profilowanym gzymsem. W sali obok wejścia odbywało się chyba zebranie gospodyń miejsko-wiejskich i nie chcieliśmy przeszkadzać dlatego też rezygnowaliśmy ze zwiedzania pobliskiej cerkwi.

Tym razem nie chcieliśmy odpuścić, chociaż pani z punktu informacyjnego nie była zbyt chętna do spaceru aby otworzyć cerkiew. Nie obyło się też bez komentarzy, że nikt jej za to nie płaci i że robi to grzecznościowo. Wewnątrz znajdują się wspaniałe polichromie, które odkryto w wyniku przeprowadzenia prac badawczo – konserwatorskich. Znajdują się tam dwie warstwy malowideł ściennych. Warstwa z XVI w. stanowi obramowanie glifów okiennych i absyd. Druga warstwa, to polichromia datowana na koniec XVII w. Na prawdę warto to obejrzeć nawet laikom takim jak my.

Zanim wjechaliśmy na szlaki parku, podjechaliśmy na cmentarz rzymsko-katolicki, który jest usytuowany na samym szczycie wzgórza. Teren cmentarza nie jest zadrzewiony dlatego rozlega się z niego ładna panorama na dolinę Wieprza. Tuż przed cmentarzem rzymsko-katolickim ulokowana jest najstarsza zachowana nekropolia żydowska w Polsce. Pochodzi z XVI wieku, a najstarsza zachowana macewa nosi datę 26 nissan 5305, co według kalendarza gregoriańskiego oznacza rok 1545. Podczas II wojny światowej teren nekropolii upodobali sobie naziści jako miejsce egzekucji. Szacuje się, że na cmentarzu żydowskim w Szczebrzeszynie zamordowano około trzech tysięcy ludzi. Według starszych mieszkańców miasteczka masowe groby znajdują się przy grupie starych dębów w centralnej części nekropolii.

Trasę naszej wycieczki wytyczały szlaki piesze. Choć przez Szczebrzeszyński Park poprowadzony jest jeden szlak rowerowy to wydawało nam się zbyt mało by poznać lepiej park. Szlaki piesze, zwłaszcza w miejscach zalesionych, gdzie dłużej utrzymuje się wilgoć, były trudno przejezdne. Koła ślizgały się, oblepiały i wyrzucały w powietrze maź. Po obfitych deszczach niektóre fragmenty szlaku nastręczały nam spore problemy bo były kompletnie zalane. Jakby tego było mało to po pojawieniu się pierwszych potów pojawiły się namolne, kąsające gzy. Na szczęście na naszej drodze znalazło się miejsce, które szybko pozwoliło zapomnieć o wszelkich trudach. To Przystanek Kawęczynek. Zaskoczyła nas przemiła obsługa. Zjedliśmy dobry obiad. Reczczoniak z sosem z kurek do tego dzban zsiadłego mleka. Skusiliśmy się również deser. Miodownik z serem i karmelem. Pycha.
Zmęczeni ale zadowoleni wróciliśmy do Szczebrzeszyna.

Podsumowanie

Przejechaliśmy ok 40 km. Ślad wycieczki dostępny pod GoogleEarth szpk.kml

1 thought on “Szczebrzeszyński Park Krajobrazowy”