Parenzana. Śladem kolejki wąskotorowej.

ParenzanaParenzana. Śladem kolejki wąskotorowej.

Parenzana była to kolejka wąskotorowa o długości 123,1 km, która łączyła 33 miejscowości na Istrii, położonych pomiędzy TriestemPoreciem. Kolejka działała w latach 1902 – 1935 i połączyła półwysep Isrii z Cesarstwem Austro-Węgierskim, który w owym czasie był integralną częścią mocarstwa. Kolejka miała ogromne znaczenie ponieważ przyczyniła się do wzrostu gospodarczego odizolowanych i ubogich miejscowości. Nie dziwi więc fakt, że wielu ludzi nadal wspomina kolejkę z wielką nostalgią i sentymentem. Na 123 kilometrowym odcinku mały pociąg sapał i zgrzytał jadąc po pagórkowatym, przepięknym krajobrazowo-kresowym obszarze Istrii. Oprócz pasażerów kolejka przewoziła również sól z salin nadmorskich z PirauSocovije, ryby, oliwę z regionu BujeMotovun, warzywa i owoce oraz inne istryjskie produkty takie jak: mąkę, wino oraz kamienie, drewno, skały wapienne. Ostatni regularny kurs kolejki odbył się 31 sierpnia 1935 roku. Kolejka nie wytrzymała rosnącej konkurencji jaką stawał się transport samochodowy.

Obecnie trasa ta została przekształcona w rowerowy szlak turystyczny o nazwie „Parenzana – droga przyjaźni i zdrowia„, obejmujący swym zasięgiem aż trzy państwa: Włochy – 13 km, Słowenię – 32 km oraz Chorwację- 78 km. Oficjalne otwarcie miało miejsce 10 maja 2008 roku.

We wrześniu 2012 przejechaliśmy rowerami odcinek pomiędzy miejscowościami Viżinada (tu na parkingu zostawiliśmy samochód) a MotovunGrożnjan. Pierwotny plan zakładał dotarcie aż do Buje ale po drodze było tyle atrakcji, że wycieczka zakończyła się wcześniej. W Viżinadzie w punkcie informacyjnym pobraliśmy poglądową mapkę szlaku. Przejazd taką kolejką musiał być nie lada atrakcją ale i dziś dostarcza niepowtarzalnych wrażeń. Trasa wije się i zakręca, tunele przecinają góry, mosty i wiadukty łączą wąwozy i doliny rzek. Po drodze jest kilka punktów widokowych z których rozpościerają się wspaniałe panoramy na winnice, gaje oliwne i miasteczka na wzgórzach. Na trasie naszego przejazdu było aż 6 tuneli:

    • 1. Motovun (222m)
    • 2. Freski (146m)
    • 3. Zavrsje 2 (28m)
    • 4. Zavrsje 1 (35m)
    • 5. Kostanjica (69,9m)
    • 6. Kalcini (179m)

Niestety ale żaden nie był oświetlony należy, więc zabrać ze sobą latarkę. Oraz 6 wiaduktów ( w kolejności przejazdu):

    • Završje – długość: 61.8 m, wysokość: 20 m
    • Antonci – długość: 61.8 m, wysokość: 20 m
    • Oprtalj – długość: 75.2 m, wysokość: 25 m
    • Freski – długość 68,5 m wysokość 30 m
    • Krvar – długość: 39.9 m, wysokość: 15 m
    • Sabadin – długość: 64 m, wysokość: 20 m.

Niewątpliwe dużą atrakcją trasy oprócz walorów krajobrazowo-przyrodniczych było zwiedzenie dwóch malowniczych miasteczek Matovun i Grożnjan – zapraszamy do fotogalerii.

Przejechaliśmy ok 62,5 km, mapa w nowym oknie  lub ślad trasy dostępny pod GoogleEarth parenzana.kml

 

2 thoughts on “Parenzana. Śladem kolejki wąskotorowej.”

  1. Wybieramy się do Chorwacji latem – czytam Twoją Istrię z zaciekawieniem. Parenzana – świetna sprawa, nawet jeśli nie wybierzemy jej jako cel, to chociaż zrobimy samochodową wizję lokalną na przyszłość. Dzięki! :]

    1. Parenzanę najlepiej robić na lekko tzn. bez namiotów. Mimo tego, że szlak prowadzi po śladzie kolei i są niewielkie acz długie podjazdy i zjazdy to na pewno warto odwiedzać małe miasteczka, które są położone na sporych wzniesieniach. W dodatku znaczna część nawierzchni to gruby szuter.

Skomentuj RoWeRs Cancel Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top