Szlakiem zabytków techniki. Nadnoteckie Łęgi.

Nadnoteckie Łęgi

Nadnoteckie Łęgi to teren o pow. 17 tyś. ha, położony wzdłuż Noteci między Ujściem a Wieleniem. Ze względu na wysokie wartości przyrodnicze został wpisany w europejską sieć ekologiczną NATURA 2000.
Mieliśmy ze sobą mapkę powiatu Czarnkowsko-Trzcianeckiego. Rowery wywieźliśmy do Czarnkowa.

W Czarnkowie zwiedziliśmy rynek a następnie wąskimi uliczkami udaliśmy się na wzgórze widokowe. Pogoda znakomita – widoki zapierały dech. Zjechaliśmy ze wzgórza i obraliśmy drogę wzdłuż Noteci w stronę Ujścia przez Osuch, Romanowo Dolne i Walkowice. Do śluz prowadzą utwardzone drogi gruntowe. Natomiast gdzie skręcić z drogi głównej informują tabliczki. Za Walkowicami zaczęła się droga polna momentami piaszczysta.

Przed Ujściem droga wyprowadziła nas na strome wzgórze. Warto się natrudzić, widoki są niesamowite. Dalej dojechaliśmy do drogi Mirosław – Ujście i wyjechaliśmy na Os. Górnym. Tabliczki wskazały kierunek do wieży widokowej. Godziny otwarcia wieży: w dniach 1.04 – 30.09 9:00-20:00, w dniach 1.10 – 31.03 9:00-16:00. Kolejne tabliczki wskazywały drogę do Kalwarii Ujskiej. W Ujściu zatrzymaliśmy się na dłużej m. in. po to by zjeść coś konkretnego.
Droga powrotna. Z Ujścia obraliśmy kierunek na Ługi Ujskie, jednak wcześniej skręciliśmy w lewo by przejechać przez łęgi, bliżej rzeki. Nie był to dobry pomysł. Droga zaczęła robić się coraz gorsza, aż w końcu zanikła wśród łąk. Słońce, zmęczenie, pot i owady – mieliśmy dosyć. Przeszliśmy przez zarośnięty rów z wodą i jakoś udało się dotrzeć do drogi szutrowej. Tu mapka okazała się niezbędna. Bez niej byłoby ciężko znaleźć właściwą drogę, między łąkami i kanałami. Cisza, spokój i ani żywego ducha. Po prawej stronie rozciągały się wzgórza, a im bliżej Radolina tym mocniej zasłaniały powoli zachodzące słońce. Szlakiem TTR dojechaliśmy do Czarnkowa.

Przejechaliśmy 90 km. Trasa dość łatwa o ile nie pogubimy się w labiryncie dróg na łąkach. Przeważały drogi szutrowe lub mniej uczęszczane drogi asfaltowe. Odwiedziliśmy wszystkie 4 śluzy między Czarnkowem a Ujściem + przeprawę promową. Wszystkie śluzy wyglądają na dobrze utrzymane, odmalowane a teren wokół nich jest zadbany – kwiaty, krzewy i drzewka, zadbane trawniki.