Złocieniec – Połczyn-Zdrój

1305zlopol bZłocieniec – Połczyn-Zdrój. Ścieżka rowerowa śladem kolei przez Drawieński Park Krajobrazowy.

Wycieczka ze Złocieńca do Połczyna-Zdroju trafia na naszą listę dróg rowerowych po zlikwidowanych trasach kolejowych. Długość trasy 27 km.

Samochód zostawiliśmy w centrum Złocieńca. Obejrzeliśmy centrum i odwiedziliśmy informację turystyczną. Otrzymaliśmy materiały oraz wszelkie informacje.

Trasa zaczyna się ok 2 km od centrum. Jest łatwa i mimo licznych pagórków, wszelkie różnice terenu są zniwelowane przez nasyp kolejowy. Największa różnica wysokości, bo ok 100m jest do pokonania  długim, łagodnym zjazdem przed samym Połczynem.

Z elementów infrastruktury nawiązujących do byłej linii kolejowej pozostały między innymi budynki dworcowe czy słupki z kilometrażem.

Po przejechaniu ok. 10 km zboczyliśmy ze szlaku aby obejrzeć szachulcowy kościół pw. Matki Boskiej Częstochowskiej z 1850 roku oraz pałac otoczony 5,5-hektarowym parkiem, położony na niewielkim wzniesieniu nad brzegiem jeziora Siecino.

Ścieżka prowadzi przez najbardziej malownicze tereny Drawskiego Parku Krajobrazowego. Park odznacza się bogactwem szaty roślinnej i świata zwierzęcego. Nam udało się „upolować” w obiektywie żurawie, bociana i błotniaka.

Liczne pagórki i jeziora czynią, że trasa jest bardzo malownicza. Warto skorzystać z uroków tych miejsc i odpocząć na łonie natury. Wzdłuż ścieżki zostały też wytyczone wiaty z ławami.

Połczyn-Zdrój był naszym punktem zwrotnym.W kawiarni przy deptaku wypiliśmy kawę i zjedliśmy lody. W Parku Zdrojowym o powierzchni 80 ha  zlokalizowana jest większość obiektów uzdrowiskowych. W północnej części alpinarium, ze stawem i fontannami, południowa część jest naturalistyczna a w zachodniej części są stawy, basen kąpielowy oraz ścieżka zdrowia.  Nie sposób przejść ten obszar w jeden dzień, dlatego aby zobaczyć najciekawsze miejsca warto wybrać się do parku na rowerze.

Droga powrotna prowadziła nas przez teren Drawskiego Parku jak i w obrębie jego otuliny. Pomimo zmęczenia podjęliśmy trud wjazdu na Wolą Górę (219,2 m n.p.m.), na szczycie której znajduje się przeciwpożarowa wieża obserwacyjna nadleśnictwa Połczyn-Zdrój o wysokości 48 m, która jest jednocześnie wieżą widokową.

Najbardziej istotnym elementem wpływającym na krajobraz Parku jest ukształtowanie terenu, występują tu wały moreny czołowej, często poprzecinane jarami. Na walory przyrodnicze DPK składają się również: liczne jeziora, rzeki, małe potoki, mokradła, torfowiska i lasy. Wycieczka nasunęła wspomnienia z Suwalskiego Parku Krajobrazowego.

Przejechaliśmy 78 km, trasa niezwykle widokowa, przepiękna  przyroda, odnieśliśmy wrażenie, że są to tereny jeszcze nie docenione przez polskich turystów. Mapa w nowym oknie lub ślad wycieczki dostępny pod GoogleEarth Złocieniec-Połczyn-Zdrój.kml